דואר אדום | קליק אחד ושלאגר אתר הבית
10.23.2019 | יום רביעי כ"ד תשרי ה'תש"פ | ב"ה
 
- אלי הרצליך בעבודות על אלבומו השני עם יואלי דיקמן משה לאופר ואלי קליין ואיצי ברי

- יוסי גרין מסיים בימים אלה פרוייקטים שונים עם ׳שלמה שמחה׳ ומקהלת ׳יידיש נחת׳

- הפרוייקט הגדול של שלאגר יוצא לחנויות בארה״ב ובארץ ע״י חברת ניגון מוצאי תשעה באב.

- האלבום הישראלי של אברהם פריד ״כמה טוב שנפגשנו״ בחנויות מוצאי תשעה באב

- מיילך קאהן מוציא מיד לאחר תשעה באב את אלבומו הבכורה ׳יעדער איינער׳

- מוטי שטיינמץ בשלבי מיקסים סופים לאלבום הביכורים שלו. על העיבודים חתומים משה לאופר ויואלי דיקמן - תאריך השקה: נדחה לר״ח שבט

- יוני שלמה מסיים בימים אלה הקלטות לאלבומו החדש - פרטים בהמשך

- גדול המלחינים יוסי גרין התחיל לעבוד על ״התו העשירי״. פרטים יבואו

- הזמר צודיק גרינוואלד עובד במרץ על אלבומו השני, איתו ישיק קליפ וידאו מושקע. על ההפקה יוסי גרין


ראשי | חדשות | מוזיקה

אהרון רזאל כותב לרבי שלמה קרליבך

20 שנה אחרי מותו זוכה הרב המרקד, הרב שלמה קרליבך לעדנה מוזיקלית גדולה. ברבים מבתי הכנסת בעולם מתפללים ע''פ לחנים שכתב, הופעות רבות מתארות את פס הקול של חייו, והיצירה סביב העשייה שלו רק מתגברת

יואב צור | ט"ז מרחשון ה'תשע"ו | 10/29/2015

20 שנה אחרי מותו זוכה הרב המרקד, הרב שלמה קרליבך לעדנה מוזיקלית גדולה. ברבים מבתי הכנסת בעולם מתפללים ע"פ לחנים שכתב, הופעות רבות מתארות את פס הקול של חייו, והיצירה סביב העשייה שלו רק מתגברת.

אהרן רזאל הספיק לסיים במהלך שירותו הצבאי תואר שני במוסיקה קלאסית ולא פגש את ר שלמה מעולם בחייו (!) אך המפגש עם ניגוניו, אישיותו ותורתו של קרליבך כשנה לאחר פטירתו חולל מהפך בכל תפיסת עולמו. בהשראת רבו החדש אהרן מחליט לנטוש את ספסלי האקדמיה (למורת רוחם של סגל המורים) ולצאת עם גיטרה למסע. מסע מוסיקאלי יהודי שבו הניגון, קירוב לבבות והשמחה של אמונה ממלאים את עולמו, מסע שנמשך עד היום...


ובכן, בלילה גשום אחד, חוזר אהרון משבע ברכות שבו שר יחד עם עשרות רבות של תלמידי ישיבות את ניגוני קרליבך, מגיע לביתו נפעם מעוצמת החוויה ומרגיש דחף לכתוב בפעם הראשונה מכתב אישי למורו ורבו הרוחני לספר לו, לשוחח אתו, לשאול אותו ..."מה הסוד שלך?"

אהרון רזאל שרואה ברב קרליבך מורה למוזיקה, ושואב ממנו לא מעט השראה, למד להכיר במשך השנים את רוחב היריעה ואת גודש היצירה. הם לא נפגשו פיזית מעולם, אבל הערכה הרבה שרחש אהרון הצעיר לרב שלמה, הפך אותו לתלמיד מוזיקלי מובהק. וכך, בתום אירוע שבע ברכות שהשתתף אהרון רזאל יחד עם עשרות תלמידי ישיבות קדושות, כשהוא משתאה על מה שנעשה בדור האחרון עם המוזיקה של רבי שלמה, התיישב אהרון רזאל בלילה ע"מ לכתוב לרבו ומורו המוזיקלי, מכתב.

השיר "שיחת לילה עם רב שלמה", הפך להמנון מרגש על האיש ועל שיטתו המוזיקלית, התורנית והחברתית. מילות השיר/ המכתב מקפלות בתוכן את כל המחשבות של אהרון.

וְלָמָּה הַשִּׁירִים שֶׁלְּךָ כָּל כָּךְ שְׁמֵימִיִּים?
כִּי לֹא הֶחְשַׁבְתָּ אֶת עַצְמְךָ לְמַלְחִין חָשׁוּב.
לֹא רָדַפְתָּ אַחֲרֵי לְהִיטִים כְּמוֹ רַבִּים. הָיִיתָ צִנּוֹר.
מְחֻבָּר יְשִׁירוֹת לְהֵיכַל הַנְּגִינָה הַמִּסְתּוֹרִי.
רָצִיתָ לִפְתֹּחַ אֶת הַלֵּב שֶׁל הָעוֹלָם.
לְהָשִׁיב יְהוּדִים הַבַּיְתָה, לְהָשִׁיב לֶב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם,
לְהַרְבּוֹת שָׁלוֹם בָּעוֹלָם.

השיר "שיחת לילה עם רב שלמה" הוקלט בעברית ובאנגלית, והוא משולב באלבום העשירי של רזאל. אלבום עם זווית אישית יותר, פנימית, שנוגעת במקורות ההשראה שלו כבר מתחילת הדרך.

 

  תגיות: אהרן רזאל - שלמה קרליבך

43% אהבו
 
הסתר כל התגובות  

1. קישור שבור
תודה רבה אבל הקישור לא עובד
סופי | כ' מרחשון ה'תשע"ו
2. טורו של אלי שפירא שליט"א.
אני חושב שאחרי שנים ארוכות בתעשיית המוסיקה היהודית, הגיע הזמן להתוודות. זה הולך להיות ווידוי קשה, מפתיע, ואפילו כזה שהולך להרגיז חלק מהקוראים. אבל לפעמים קשה לשמור דברים בבטן, ויש צורך עז לשים את הדברים על השולחן.

ובכן, איך לומר בעדינות? אני לא מתחבר למוסיקת קרליבך. כן, בדיוק הימים אלה, כשיתחילו להלעיט אותנו מכל הכיוונים בניגוני קרליבך, לרגל יום השנה פטירתו, אני מטיל כאן פצצה. טוב, אולי לא כזאת פצצה, אבל העמדה הזאת בהחלט לא הכי פופולארית. אני מסכים, אבל הגיע הזמן להתוודות. בעיניי מדובר בסגנון מוסיקאלי מתיש, מעייף, כבד, נמתח כמו מסטיק , מאולץ, מרגיז.

שניה לפני שאתם מתנפלים עלי באבנים ובמקלות, מגיע ההסבר. הרב שלמה קרליבך ע"ה, היה דמות ייחודית ונדירה. איך על כך חולק. המוסיקה שלו ממשיכה להנתגן בכל פינה בעולם. מורשת ה"אור ואהבה" שלו חיה, בועטת והיא כאן כדי להשאר. גם אני, כמו כולם, גדלתי על סיפורי קרליבך, המצמררים והמרגשים, כאלו שיגרמו לכל יהודי להזיל דמעה או שתיים. גם אני כמו כולם, שרתי בגרון ניחר את השירים שהוא הלחין בדם ובנשמה, מסביב לשולחן השבת, בעיניים עצומות. קשה לתאר את העוצמה, הנשמה, הקסם, והיופי שטמונים בלחנים המדהימים שלו.

עד כאן הקפה א'. התפנית אצלי בכל אופן, הגיעה בליל הסליחות האחרון. באחד מבתי הכנסת, שם נערך מן 'טקס' סליחות שמבוסס כל כולו על הדת של קרליבך. וכן, דווקא במילים האלו, שעשויות לצרום לחלקיכם, אני בוחר להשתמש. אותו לילה מתיש, הייתה בעצם החוויה הראשונה שלי, כשמצאתי את עצמי טובע עמוק בתוך ניגונים שנלעסים כמו מסטיק שעבר לו הטעם, ופשוט לא נגמרים.

אנשי דת הקרליבך, נראה היה כאילו שכחו, או לא התעניינו כלל שמדובר אחרי הכל בליל סליחות. לא הבחינו כנראה שמדובר בטקסטים, שאנחנו פשוט מחוייבים לומר על פי ההלכה, וגם על הדרך, אם אפשר, להתכוון למילים. ההכרה בעובדה המרה הכתה בי באותם רגעים. שמע, אמרתי לעצמי, אתה פשוט לא שם. אתה לא באמת מתחבר לכל הטקס המוסיקלי המוזר הזה.

זה היה בערך ככה. הגעתי אל אותו בית כנסת, ליל סליחות תשע"ו, כדי להעביר שידור חי ברדיו. הסאונדמנים עשו בלאנס, קהל גדול התאסף, כל אחד שלף גיטרות, חליליות, צ'לו, ועוד כלים מכלים שונים. החברה התחילו לנגן ולשיר, ובלי לשים לב כולם מתחילים להכנס לאקסטזה, כאילו במקום מחולקים בחינם פטריות הזיה. הידיים מתנופפות לכל עבר, העיניים עצומות, והאנשים שרים רוקדים ומתנועעים.

עד כאן הכל בסדר, אבל כפי שציינתי כאן קודם לכן, קשה היה להבין שמדובר בליל סליחות, בלילה שבו אנחנו צריכים טיפה להתעמק בטקסטים שהנחילו לנו חכמינו, ולא בקונצרט מוסיקלי של יללות, זעקות ותנועות משונות. מה גם, שהחבר'ה שם באותו בית כנסת הצליחו להמאיס עלי קצת את המוסיקה הזאת. ניגונים שפעם אהבתי, התחילו פשוט להמתח מעבר לכל פרופורציה, ולהטחן, ולהלעס, ולהמאס.

בקיצור, אין לי ספק שהרבה אנשים ירימו גבה, שכן אני מציג כאן עמדה לא הכי פופולארית. אין לי ספק גם שאני אקים על עצמי כמה אמנים מובילים בתעשייה, שדבקים במורשתו של ר' שלמה קרליבך, ורואים עצמם כממשיכי דרכו ההיסטוריים. אז סליחה, לא התכוונתי להרגיז איש, וכאן אני מדגיש ומבהיר כי כמובן שאין לי דבר נגד האיש - ר' שלמה קרליבך, להיפך, מורשתו חשובה, שיריו - נוגעים ללב. אהבתו לכל אדם, מרגשת. שיריו ימשיכו ללוות אותנו לנצח, עם הטור הזה או בלעדיו. בינתיים אני בחוץ, סורי.

ואחת קטנה לסיום: בלי ששמנו לב, שני ענקי מוסיקה הוציאו השבוע סינגלים חדשים. אברהם פריד, הוציא סינגל חדש, "הנני בידך". מרדכי בן דוד הוציא סינגל חדש, "נקום". שני הסינגלים עברו מתחת לרדאר של כולנו, מבלי להשאיר רושם מיוחד.

פריד ניסה לשוב ולקרוץ לקהל החרדי עם סינגל בהברה אשכנזית-חסידית, לא אותנטית בעליל. הלחן קצת מוזר, ולא סטנדרטי, וכך גם המילים. מרדכי בן דוד הוציא השנה סינגל שלישי (!), כן, שלישי. שמעתם על השניים הראשונים? כנראה שלא. האם הוא יצלול בתהום הנשיה המוסיקאלי כמו האחרים? כנראה שכן. טורו של אלי שפירא שליט"א.
אלי | כ"ג מרחשון ה'תשע"ו

 
דייויד טויב -"נשמתי"
הזמר והיוצר דייויד טויב מגיע לימים הנוראים עם סינגל שני בדרך לאלבום הראשון. טויב, שהוכיח את כישרונו ויכולותיו המוזיקליות בסינגל הבכורה "לקום", אינו נח לרגע ובין עיסוקו כמלחין
ישי ריבו: אלבום רביעי מיוחד ומסקרן באווירת אלול
בתום שנה מצוינת של הישגים מוזיקליים מאז יציאת האלבום ''שטח אפור'', אלבום שאף זכה למעמד של פלטינה והמופע המרגש מכל בקיסריה, ואחרי דואט שכמוהו עוד לא היה, עם ''נפשי'' שחולל מהפכה
פרויקט הבכורה של יוס'ל לייפער: מסלסלים
יוסל לייפער, אחד השמות החמים בתעשיית המוזיקה של השנים האחרונות, החל את דרכו בעבר הלא רחוק במקהלת מלכות של פנחס ביכלר כזמר מן המניין. ואולם, יכולותיו הווקאליות
זאבי פריד מגיש: קליפ הכנה לימים הרחמים והסליחות‎
זאבי פריד מגיש: ״ואני תפילתי״ קליפ חדש והכנה לימי הרחמים והסליחות עם בעל המנגן ר׳ מרדכי גוטליב והחברים. - לחן: ר׳ שלמה קרליבך.
מחאה מוזיקלית: 3,000 איש בבניני האומה במופע נגד הכפייה החילונית
3000 איש השתתפו אתמול בקומזינג המחאה הגדול במסגרת התוכנית מוצ"ש חסידי חי עם מנחם טוקר עקב ביטול הקומזיץ בחיפה בהוראת בית המשפט, הם באו לומר בקול גדול כי "את המנגינה הזאת אי אפשר להשתיק"